Incoterms

Ga je je bewegen in de wereld van import en export, dan krijg je er gegarandeerd mee te maken: Incoterms. Het zijn er elf en ze zeggen iets over de leveringscondities die worden afgesproken tussen exporteur en importeur. Wat zijn Incoterms, welke Incoterms gelden er op dit moment en welke Incoterms zijn het meest gunstig voor mijn situatie? Enkele vragen die bij iedere e-commerce ondernemer door het hoofd spelen. Import4You schept graag wat duidelijkheid in de Incoterms-brij.

wat is eori-nummer aanvragen opzoeken eori nummer betekenis btw nummer eenmanszaak
expediteur import4you douane luchtvracht zeevrach warehouse warehousing opslag import export shipping forwarder china rotterdam

Wat zijn Incoterms?

Goed om te weten: Incoterms worden eens per tien jaar vastgelegd. De Incoterms van 2020 zijn dus dezelfde als Incoterms 2022, maar verschillen wel ten opzichte van de Incoterms van 2010.

Incoterms staat voor International Commercial Terms. Het is een set van wereldwijd erkende handelsvoorwaarden die worden gebruikt bij het organiseren van internationaal goederenvervoer. Deze voorwaarden zijn opgesteld door de International Chamber of Commerce (ICC) met als doel helderheid te bieden over de rechten en verplichtingen van exporteurs en importeurs tijdens het transport van goederen. De leveringscondities dus eigenlijk.


Welke Incoterms zijn er?

Er zijn elf verschillende Incoterms. Welke het meest gunstig zijn voor jouw situatie hangt onder andere af van de vervoerswijze en de verplichtingen die je bereid bent op je te nemen. Er zijn Incoterms die van toepassing zijn op alle vormen van transport, zoals luchtvracht en vervoer over de weg, maar er zijn ook Incoterms die specifiek verbonden zijn aan zeevracht. De inco terms in de lijst hieronder staan in volgorde, waarbij er steeds meer verplichtingen worden overgedragen van verkoper (fabriek) naar koper.

Icon for the list

Bij verkoper spreken we van de partij die de goederen verkoopt en vaak ook gemaakt heeft. Dit kan dus een Manufacturer (fabriek) zijn, maar ook een Trading Company (groothandel).

Icon for the list

Bij koper spreken we van de partij die de goederen koopt en wilt verschepen naar zijn eigen locatie. In veel gevallen ben jij zelf de koper.

Voor elke vorm van transport:

1. Ex Works (EXW): De verkoper stelt de goederen ter beschikking aan de koper op zijn eigen locatie. Dit kan in de fabriek zelf zijn, of op een eigen opslag- of werkplaats. De verkoper zorgt enkel voor de goederen met factuur en de (minimale) verpakking. De koper draagt alle kosten en risico's van het transport.

2. Free Carrier (FCA): De verkoper regelt alle vereiste documentatie voor het betreffende land, waaronder douanepapieren, facturen en uitvoervergunningen. De verkoper levert de goederen aan de vervoerder of een andere partij die door de koper is aangewezen op een specifieke plaats. De verkoper is verantwoordelijk tot aan de overdracht van de goederen aan de vervoerder.

3. Carriage Paid To (CPT): De verkoper regelt en betaalt de levering van de goederen op een specifieke plaats. De risico’s worden gaat over van verkoper naar kopen op het moment dat de goederen worden overgedragen op deze plaats.

4. Carriage and Insurance Paid To (CIP): De verkoper regelt en betaalt de levering van de goederen aan de vervoerder op een specifieke plaats. Als extra betaalt de verkoper ook voor een vrachtverzekering voor risico’s tijdens het vervoer.. De verkoper draagt de kosten en risico's tot aan de overdracht aan de koper.

5. Delivered At Place (DAP): De verkoper levert de goederen op een benoemde plaats van bestemming, klaar voor lossing. De verkoper draagt geen kosten verbonden aan de inklaring voor import. De verkoper neemt alle risico's op zich tot het moment waarop de goederen gereed zijn om door de koper te worden gelost.

6. Delivered at Place Unloaded (DPU): De verkoper levert de goederen op een benoemde plaats van bestemming, gelost van het transportmiddel. De verkoper draagt de kosten en risico’s tot het moment dat de goederen gelost zijn.

7. Delivered Duty Paid (DDP): Hierbij heeft de verkoper de maximale verplichtingen. De verkoper is verantwoordelijk voor het regelen en betalen van het vervoer tot de afgesproken plaats van bestemming, inclusief de inklaring en eventuele invoerheffingen. Ook het risico van verlies of schade is voor de verkoper tot de overdracht van de goederen aan de koper.

Voor elke zeetransport en binnenwateren:

1. Free Alongside Ship (FAS): De verkoper levert de goederen naast het schip in de haven van verzending. De verkoper zorgt daarbij ook voor de uitvoervergunning en klaart de goederen uit. De verkoper draagt de kosten en risico's tot aan de laadplaats. Na het uitklaren gaan de risico’s over op de koper.

2. Free On Board (FOB): De verkoper levert de goederen aan boord van het schip in de haven van verzending. De verkoper draagt de kosten en risico's tot de goederen aan boord zijn. Denk hierbij aan de goederen met factuur, verpakking, uitvoervergunning en de douaneformaliteiten.

3. Cost and Freight (CFR): De verkoper regelt het vervoer tot aan de afgesproken haven van bestemming. De verkoper betaalt tot aan de overeengekomen bestemmingshaven. Echter, het risico gaat over van verkoper naar koper op het moment dat de goederen aan boord zijn geladen. Er zit dus een verschil tussen verantwoordelijkheid voor kosten en risico’s.

4. Cost Insurance and Freight (CIF): Dezelfde regels als bij CFR, alleen zorgt de verkoper bij CIF ook voor een transportverzekering: De verkoper levert de goederen aan boord van het schip in de haven van verzending, betaalt de transportkosten en verzekert de goederen. De verkoper draagt de risico’s tot het moment dat de goederen aan boord zijn en betaalt transport en gerelateerde kosten naar de bestemmingshaven.

Verschillen tussen Incoterms 2020 en Incoterms 2010

Sinds 1 januari 2020 zijn de nieuwe Incoterms 2020 van kracht, die tot 2030 geldig zijn. De International Chamber of Commerce (ICC) heeft enkele wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van de Incoterms 2010, gebaseerd op veranderingen in internationaal beleid. Zo zijn er enkele nieuwe eisen toegevoegd met betrekking tot de verplichtingen en kosten verbonden aan het transport en zijn enkele Incoterms aangepast.

Concreet wijken de inco terms van 2020 niet sterk af van die van 2010, met als voornaamste onderscheid dat de term DAT vervangen is door DPU. Hierdoor kan de bestemmingsplaats nu elke locatie zijn, en is het niet langer verplicht dat dit een terminal is.

Welke Incoterms moet ik kiezen?

Het is belangrijk om goed van te voren vast te leggen welke inco term van toepassing is. Zo voorkom je dat er later discussie ontstaat over wie verantwoordelijk is voor wat. En wie welke (aanvullende) kosten draagt. Onthoud hierbij dat de incoterms ook bepaalde zaken niet dekken: De overdracht van eigendom van goederen valt niet onder de incoterms. Daarnaast bieden ze geen dekking voor intellectueel eigendomsrecht, betalingsafspraken, of het niet nakomen van contractuele overeenkomsten.

Heb je moeite om in te schatten welke Incoterm je moet gebruiken? Import4You kan je hier als ervaren expediteur bij helpen. Wij zorgen dat jij de beste transportdeal krijgt, van groupage tot douane, en maken de transportdocumenten tot op het laatste puntje op de i voor je in orde. Benieuwd wat Import4You voor jou kan betekenen? Stel je vragen via de live chat, gebruik ons contactformulier of stuur een mailtje. Direct beginnen? Dat kan op ons online platform, dé plek om eenvoudig je zendingen te boeken, te volgen en andere zaken zoals warehousing te regelen.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Ontvang onze vaste maandelijkse tarieven direct in jouw inbox en mis nooit meer het belangrijkste nieuws.

Verder lezen