Veelgestelde vragen

Wat zijn onze levertijden?

Onze levertijd voor luchtvracht is 3-4 dagen na verzending. We vliegen meerdere keren per week vanuit de luchthavens van Shanghai en Shenzhen.

Onze levertijd voor zeevracht is 31-33 dagen na verzending. We varen wekelijks vanuit de havens van Shanghai en Shenzhen.

In overleg met ons kun je ook je goederen vanuit een andere (lucht)haven laten vertrekken!

Wat zijn incoterms (FOB/FCA)?

Incoterms
Een incoterm is een afspraak tussen een fabriek en jou m.b.t. de verzending en wie waar zorg voor draagt. Spreek alsjeblieft met je leverancier de incoterms FOB Shanghai of FOB Shenzhen af. Dit betekent dat zij de lokale kosten die verbonden zitten aan zeevrachtzendingen op zich nemen. Zo niet, dan zijn wij genoodzaakt om deze kosten door te belasten. De FOB-kosten zijn terug te vinden in de Handleiding Zeevracht.

FOB (Free On Board)
Bij zeevracht werken we met FOB. Dit betekent dat de leverancier de goederen aanlevert bij onze agent en alle andere lokale kosten (FOB kosten) op zich neemt. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de kosten voor het laden van de container, opmaak documenten, verzorgen van export en de kosten aan de haven in China. Dit is vereist voor zeevracht zendingen. Als je geen FOB hebt afgesproken, dan dienen wij deze FOB kosten aan je door te belasten (voor zeevrachten). Dit staat ook uitgelegd in onze handleiding.

FCA (Free Carrier)
Bij luchtvracht werken we met FCA. Dit betekent dat de leverancier de goederen aan zal leveren bij onze agent, maar verder geen lokale kosten op zich neemt. Dit moet je met je leveranciers afspreken als zij een luchtvrachtboeking bij ons plaatsen (dit staat vermeld in onze handleiding).

EXW (Ex-Works)
Sommige leveranciers werken met EXW. Dit betekent eigenlijk dat er helemaal niets is afgesproken. De verantwoordelijkheid van de leverancier is puur het produceren van de goederen. De verzending vanuit de fabriek naar onze agent moet nog geregeld worden. Aan alle zendingen (zeevracht) zitten tevens lokale kosten van onze agent aan verbonden, de leverancier betaalt in dit geval helemaal niets.

Voor verdere uitleg van termen kun je deze website bezoeken; https://www.collicare.nl/nuttige-informatie/vaktermen-definities.

Wat zijn de totale kosten van mijn boeking?

Met behulp van onze calculator kun je al een goed inzicht krijgen van wat de kosten van je transport zullen zijn.

Daarbuiten kunnen er nog kosten bij komen (bijv. bij zeevracht) zoals FOB-kosten of palletkosten. Die kosten kun je vinden in de Handleiding Zeevracht. Ook kosten zoals binnenlandse verzekering door DHL (optioneel) kunnen er nog bij komen.

Verder is het belangrijk om te weten dat er 21% BTW over de waarde van je goederen gerekend kan worden. Dit hangt af van of je in het bezit bent van een Artikel 23-vergunning (zie ‘Wat is een Artikel 23-vergunning?’ in de FAQ).

Ook wordt het invoerrechten percentage verrekend. Het invoerrechten percentage hangt af van je HS-code(s). Je kunt het percentage zelf opzoeken op; Invoerrechten percentage opzoeken.

Voor meer informatie over de kosten, zie de handleidingen voor Handleiding Luchtvracht en zeevracht.

Wat zijn de afmetingen van onze pallets?

Onze pallets zijn Europallets. De afmetingen daarvan zijn 120 x 80 cm met een maximale hoogte van 1.80 m. Het aantal pallets wat je nodig hebt hangt dus af van het aantal CBM van je zending. Er gaat ongeveer 1.2 CBM op 1 pallet.

De kosten van de pallets staan in onze handleiding; Handleiding Zeevracht.

Wat zijn de adresgegevens van onze Warehouses in China?

De adresgegevens van onze Warehouses in China krijgt je leverancier van onze agent in China zodra jouw boeking is aangemaakt en geaccepteerd door ons.

Zodra je boeking is goedgekeurd door ons, ontvang je een e-mail van ons met daarin de betreffende instructies voor jou en je leverancier.

Wat moet ik doen als het systeem niet werkt/vastloopt?

Het kan af en toe voorkomen dat het systeem vastloopt wanneer je een account of boeking probeert aan te maken.

Wij raden je aan om dan je cache te legen. Op Windows doe je dit door op CTRL + F5 te drukken en bij MacBook op CMND + R.

Lukt het nog steeds niet? Neem dan gerust contact met ons op.

Wat is mijn invoerrechten percentage?

Het invoerrechten percentage is afhankelijk van je HS-code(s). Het invoerrechten percentage kun je zelf opzoeken op; Invoerrechten percentage opzoeken.

Wat is een HS-code/Taric-code/goederencode?

Alle codes m.b.t. jouw producten kun je opvragen bij je leverancier!

HS-code
Koop je goederen in bij leveranciers van buiten de EU? Dan kom je al snel in aanraking met de term ‘HS-code’. HS-codes (Harmonized System-codes) zijn codes die de Wereld Douane Organisatie (WDO) gebruikt om goederen in te delen. Bij de WDO zijn 183 landen aangesloten die uniforme HS-codes voor producten hanteren. De HS-code (in Nederland ook bekend als GS-code: Geharmoniseerd Systeem) van een product bestaat uit 6 cijfers en vormt de basis voor een uitgebreidere productcode die per land verschilt. Dit betekent dus dat elk land afzonderlijk de HS-code van een product kan uitbreiden met aanvullende cijfers.

Taric-code en goederencode
Je hebt meestal een 10-cijferige code nodig als je goederen importeert uit een land buiten de EU. De universele HS-code van 6 cijfers wordt dan uitgebreid met 4 cijfers die per product kunnen verschillen. Deze 10-cijferige code noemen we in de EU een Taric-code of goederencode (commodity code) bij invoer.

Door de Taric-code ofwel goederencode te vermelden in je invoeraangifte weet de douane welke producten jouw importzending bevat en hoeveel invoerrechten je moet betalen. Het tarief van invoerrechten (en andere vormen van invoerbelasting zoals btw bij invoer) is dus gekoppeld aan de Taric-code van een product.

Het invoerrechten percentage kun je zelf opzoeken op; Invoerrechten percentage opzoeken.

Voor meer informatie hierover, bezoek deze link; https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/importeren/hoeveel-invoerrechten-moet-ik-betalen/.

Wat is een EORI-nummer?

Een EORI-nummer is een identificatienummer. Je hebt het nodig als je zaken doet over de grens, en dan met de Douane te maken krijgt. Bijvoorbeeld als je aangifte moet doen. In Nederland gebruik je ook een EORI-nummer als je een accijnsvergunning hebt.

Het EORI-nummer zorgt ervoor dat gegevens sneller worden uitgewisseld in de EU. Dat werkt efficiënt. Niet alleen voor de Douane, maar ook voor jou.

Een EORI-nummer kun je aanvragen via deze link; Aanvraag EORI-nummer.

Wat is een EAN-code?

De EAN-codes is een 13-cijferige getallenreeks in een unieke combinatie, die je aan jouw product kunt koppelen. Vaak wordt de EAN-code herkend als een streepjescode. De EAN-code kun je opvragen bij je leverancier.

Wat is een Artikel 23-vergunning?

Voor het importeren van goederen uit een land buiten de Europese Unie moet BTW worden betaald. Deze belasting wordt geheven door de douane door middel van een aangifte ten invoer (of invoeraangifte). Normaal gesproken moet de BTW betaald worden en kan de importeur deze betaalde BTW in aftrek brengen bij het doen van zijn BTW aangifte.

De Artikel 23-vergunning maakt het voor jou mogelijk om bij import de BTW te verleggen. Dit houdt in dat je op dezelfde invoeraangifte de BTW de je moet betalen direct weer in aftrek neemt. Deze verleggingsregeling komt alleen voor in Nederland en België.

Wanneer je een Artikel 23-vergunning hebt dan betaal je feitelijk dus geen BTW bij het invoeren van goederen. Je geeft de verschuldigde BTW aan in de invoer aangifte. In dezelfde aangifte mag deze BTW weer in aftrek worden gebracht.

Een Artikel 23-vergunning kun je aanvragen via deze link; Aanvraag Artikel 23-vergunning.

Kan ik mijn producten ook vanuit een andere locatie dan Shanghai/Shenzhen verzenden?

Jazeker dat kan. Neem daarvoor alsjeblieft contact met ons op!

Ik wil graag producten samen laten verzenden van verschillende leveranciers, kan dat?

Jazeker dat kan! Je zult per leverancier een boeking aan moeten maken. Indien de leveranciers tegelijk de producten bij dezelfde (lucht)haven aanleveren, dan zullen wij de zendingen samen uitleveren zodra de container gelost is. Geef dit a.u.b. bij ons aan als je dit wilt.

Ik wil graag een boeking met luchtvracht en zeevracht doen, kan dat?

Helaas niet. Je zult twee aparte boekingen moeten aanmaken.

Ik ben een Belgische klant, hoe kan ik gebruik maken van de service?

Om gebruik te maken van onze service vanuit België, dien je een account aan te maken via onze website. Daar zullen we om je KBO-uittreksel en een ingevuld DV-document vragen.

Wij klaren jouw producten in Nederland in. Vanuit daar verzenden we de producten naar jouw opgegeven adres. De kosten hiervoor staan in de handleidingen luchtvracht en zeevracht.

Hoe zit het dan met de BTW-verlegging?

Voor luchtvracht is het helaas niet mogelijk om de BTW te verleggen aangezien de producten in Nederland ingeklaard worden en je als Belgische klant geen Artikel 23-vergunning kunt aanvragen. Voor zeevrachten kunnen wij je producten onder Fiscale Vertegenwoordiging inklaren (dan worden de producten in België ingeklaard). Dan zijn de inklaringskosten €140!

Als je dit wilt dan dien je dat bij ons aan te geven.

Hoe werkt onze Warehouse service?

Als je bij ons een zeevrachtboeking hebt aangemaakt en de producten tijdelijk wilt stallen bij ons, dan kan dat. Wij hebben een groot Warehouse met ruimte voor 40.000 m2 aan producten.

Wij werken met pallets. De opslag kost €6,95 per pallet. Als je een pallet vanuit het Warehouse wilt laten verzenden, neem je contact met ons daarover op.

Voor luchtvracht bieden wij helaas geen opslagfunctie.

Hoe werkt levering via Bol?

Als je bij ons een boeking hebt aangemaakt en je de producten via Bol wilt verzenden, bieden bij jou de functie aan om je producten meteen naar 1 van de 2 Warehouses van Bol te verzenden. Dit geef je tijdens het maken van je boeking aan.

Bekijk onze handleidingen om achter de voorwaarden van LvB-levering te komen!

Hoe werkt binnenlandse verzekering door DHL?

Je kunt ervoor kiezen om je zending binnenlands te laten verzekeren. De premie voor de verzekering bedraagt 0,75% van de te verzekeren waarde van de goederen met een minimum van €10 per zending. Wanneer de waarde van de zending hoger is dan €100.000, dan dien je vooraf toestemming te vragen via de klantenservice van DHL.

Buitenlandse verzekering bieden wij helaas niet.

Voor meer informatie over de DHL verzekering bekijk dit PDF-bestand; DHL PDF details verzekering.

Hoe plaats ik een boeking?

Om een boeking te plaatsen, dien je eerst een account aan te maken. Wanneer je account volledig is geregistreerd, kun je je eerste boeking plaatsen!

Bekijk deze handleiding hoe je precies een boeking aanmaakt; Handleiding Boeking aanmaken.

Hoe maak ik een account aan?

Om een account aan te maken klik je op de knoppen ‘Registreren’ of ‘Log in’ op onze website. Hoe je een account moet aanmaken, staat uitgebreid in onze handleiding; Handleiding Account registratie.